logo
 menu

On-line nákupy. Jde to i u pojištění?

Napsal
30.11.2021

Nakupování přes internet už dnes patří k běžné rutině, pro obchody už je téměř povinnost, aby měly nejen kamennou prodejnu, ale i dobře fungující e-shop. Za dobu lockdownu si lidé vyzkoušeli i nákup oblečení a obuvi přes internet. Část z nich u tohoto typu nákupu zajisté zůstane. Jak je to ale se sjednáváním bankovních produktů a pojištění on-line?

On-line nákupy

Podle průzkumu společnosti Barion Payment v souvislosti s pandemií COVID-19 41 % lidí nakupuje častěji na e-shopech než v kamenných prodejnách a 42 % lidí platí nyní už jen bezkontaktně i v kamenných prodejnách. 85 % z těchto osob má v plánu pokračovat i nadále v nákupech on-line, i když do kamenných obchodů budou dále chodit pro inspiraci. Jen 13 % osob má v plánu naplno se vrátit do kamenných prodejen a pokračovat v nákupech tak, jak byli zvyklí.

V roce 2020 dosáhly obraty e-shopů rekordních částek. Výzkumu české e-commerce se věnuje společnost Shoptet. Podle ní se obrat českých e-shopů v roce 2020 zvýšil o třetinu oproti roku 2019. V českých e-shopech zákazníci nakoupili v roce 2020 zboží za 217 miliard korun. Asociace pro elektronickou komerci uvádí 196 miliard korun, které Češi utratili v e-shopech. Navýšil se také počet e-shopů, a to dokonce o osm tisíc za jeden rok. E-shopy představovaly 16 % podíl na maloobchodu v roce 2020, což znamená nárust o 3 procentní body oproti předchozímu období.

Na celkovém ročním obratu české e-commerce se podílely tyto produkty:

  • elektronika a bílé zboží 36 %,
  • potřeby pro domácnost a zahradu 20 %,
  • oblečení 13 %.

Ohromného nárustu se dočkal nákup potravin on-line. Meziročně se zvýšil o 42 %.

Cyklista vezoucí zelenou tašku Uber Eats.
Velkého vzestupu se v době pandemie dočkal rozvoz potravin a hotových jídel. 

On-line pojištění

Pandemie urychlila také přechod k on-line sjednávání pojištění a obecně bankovních a finančních služeb. Obava o zdraví a strach z nákazy, omezené možnosti nakupování a uzavření nákupních center kromě vybraných obchodů muselo nutně znamenat i změnu ve způsobu dojednávání pojistných smluv.

Sjednávání některých produktů se výrazně zjednodušilo. Poznat to je i na virtuálních prohlídkách pojistných událostí, hlášení škod nebo likvidaci pojistných událostí.

Podle průzkumu společnosti Raiffeisenbank si více než polovina Čechů sjednává běžný účet online. Pokud finanční instituce nenabízí on-line sjednání běžného účtu, je pro 4 z 10 dotázaných taková instituce zcela mimo hru. 35 % z dotázaných si sjednává online cestovní pojištění a spořící účet 34 %. Nejméně si sjednávají on-line hypotéky, týká se to jen 2 % případů, pak zdravotní pojištění a investice – jen 6 % osob.

Srovnávání nabídek s pojištěním se věnuje 85 % osob. 62 % z nich se i po založení produktu dále stará o jeho výhodnost v čase a srovnává ho s dalšími nabídkami. V tomto směru hrají důležitou roli srovnávače pojištění a zprostředkovatelé pojištění jako je také Centrum pojištění domu Lativ.