Nakupování přes internet už dnes patří k běžné rutině, pro obchody už je téměř povinnost, aby měly nejen kamennou prodejnu, ale i dobře fungující e-shop. Za dobu lockdownu si lidé vyzkoušeli i nákup oblečení a obuvi přes internet. Část z nich u tohoto typu nákupu zajisté zůstane. Jak je to ale se sjednáváním bankovních produktů a pojištění on-line?
On-line nákupy
Podle průzkumu společnosti Barion Payment v souvislosti s pandemií COVID-19 41 % lidí nakupuje častěji na e-shopech než v kamenných prodejnách a 42 % lidí platí nyní už jen bezkontaktně i v kamenných prodejnách. 85 % z těchto osob má v plánu pokračovat i nadále v nákupech on-line, i když do kamenných obchodů budou dále chodit pro inspiraci. Jen 13 % osob má v plánu naplno se vrátit do kamenných prodejen a pokračovat v nákupech tak, jak byli zvyklí.
V roce 2020 dosáhly obraty e-shopů rekordních částek. Výzkumu české e-commerce se věnuje společnost Shoptet. Podle ní se obrat českých e-shopů v roce 2020 zvýšil o třetinu oproti roku 2019. V českých e-shopech zákazníci nakoupili v roce 2020 zboží za 217 miliard korun. Asociace pro elektronickou komerci uvádí 196 miliard korun, které Češi utratili v e-shopech. Navýšil se také počet e-shopů, a to dokonce o osm tisíc za jeden rok. E-shopy představovaly 16 % podíl na maloobchodu v roce 2020, což znamená nárust o 3 procentní body oproti předchozímu období.
Na celkovém ročním obratu české e-commerce se podílely tyto produkty:
- elektronika a bílé zboží 36 %,
- potřeby pro domácnost a zahradu 20 %,
- oblečení 13 %.
Ohromného nárustu se dočkal nákup potravin on-line. Meziročně se zvýšil o 42 %.
On-line pojištění
Pandemie urychlila také přechod k on-line sjednávání pojištění a obecně bankovních a finančních služeb. Obava o zdraví a strach z nákazy, omezené možnosti nakupování a uzavření nákupních center kromě vybraných obchodů muselo nutně znamenat i změnu ve způsobu dojednávání pojistných smluv.
Sjednávání některých produktů se výrazně zjednodušilo. Poznat to je i na virtuálních prohlídkách pojistných událostí, hlášení škod nebo likvidaci pojistných událostí.
Podle průzkumu společnosti Raiffeisenbank si více než polovina Čechů sjednává běžný účet online. Pokud finanční instituce nenabízí on-line sjednání běžného účtu, je pro 4 z 10 dotázaných taková instituce zcela mimo hru. 35 % z dotázaných si sjednává online cestovní pojištění a spořící účet 34 %. Nejméně si sjednávají on-line hypotéky, týká se to jen 2 % případů, pak zdravotní pojištění a investice – jen 6 % osob.
Srovnávání nabídek s pojištěním se věnuje 85 % osob. 62 % z nich se i po založení produktu dále stará o jeho výhodnost v čase a srovnává ho s dalšími nabídkami. V tomto směru hrají důležitou roli srovnávače pojištění a zprostředkovatelé pojištění jako je také Centrum pojištění domu Lativ.
Jaké produkty je možné sjednat on-line?
Které instituce nabízejí přímo na svých webech sjednání pojištění on-line?
Banka / Produkt | Pojištění nemovitosti | Pojištění domácnosti | Pojištění odpovědnosti | Životní pojištění | Úrazové pojištění |
Allianz | ano | ano | ano | ne | ne |
ČPP Pojišťovna | ano | ano | ano | ne | ne |
ČSOB Pojišťovna | ano | ano | ano | ne | ne |
Direct | ano | ano | ano | ne | ne |
Generali Česká pojišťovna | ano | ano | ano | ne | ne |
Kooperativa | ano | ano | ne | ano | ne |
Maxima Pojišťovna | ano | ano | ano | ano | ano |
Pillow Pojišťovna | ne | ne | ne | ano | ano |
Slavia Pojišťovna | ano | ano | ano | ne | ano |
Uniqua | ano | ano | ano | ne | ano |
Rok 2020 jen ve znamení pandemie?
Po celý rok 2020 zaznívalo z finančních institucí, že i přes světovou pandemii roste objem sjednaného pojistného. Podle České asociace pojišťoven rostl objem pojistného loni o 3,6 %. Předepsané pojistné dosáhlo 141 miliard korun v roce 2020, tedy o 5 miliard více než v roce 2019. Životní pojištění rostlo o 3,1 %, neživotní dokonce o 3,9 %. U neživotního pojištění rostl nejen počet uzavřených smluv, ale i celkový objem pojistného, a to i přesto, že se propadlo cestovní pojištění.
O 5 % se navýšilo pojistné u pojištění odpovědnosti a majetku (pojištění domácnosti a pojištění nemovitosti). Tento růst se dá přisuzovat loňským přírodním katastrofám - tornádu, povodním, krupobití, vichřici. Podle statistik řešily pojišťovny v roce 2020 okolo 83 000 událostí, v roce 2019 jen 10 000 případů, v roce 2018 40 000 událostí.
Rok 2020 představoval mnoho změn napříč ekonomikou. Pojišťovnictví zažilo nárůst. Nedá se však říci, že by příčina byla jen ve strachu o zdraví a snaze pojistit se pro případ nákazy a těžkého průběhu. Svůj podíl měly i přírodní katastrofy. Pokud ještě váháte, jaké pojištění si sjednat v oblasti pojištění majetku a zda pokrývá vše důležité, kontaktujte Centrum pojištění domu Lativ, které vám zprostředkuje vhodné pojištění.