logo
 menu

On-line nákupy. Jde to i u pojištění?

Napsal
30.11.2021

Nakupování přes internet už dnes patří k běžné rutině, pro obchody už je téměř povinnost, aby měly nejen kamennou prodejnu, ale i dobře fungující e-shop. Za dobu lockdownu si lidé vyzkoušeli i nákup oblečení a obuvi přes internet. Část z nich u tohoto typu nákupu zajisté zůstane. Jak je to ale se sjednáváním bankovních produktů a pojištění on-line?

On-line nákupy

Podle průzkumu společnosti Barion Payment v souvislosti s pandemií COVID-19 41 % lidí nakupuje častěji na e-shopech než v kamenných prodejnách a 42 % lidí platí nyní už jen bezkontaktně i v kamenných prodejnách. 85 % z těchto osob má v plánu pokračovat i nadále v nákupech on-line, i když do kamenných obchodů budou dále chodit pro inspiraci. Jen 13 % osob má v plánu naplno se vrátit do kamenných prodejen a pokračovat v nákupech tak, jak byli zvyklí.

V roce 2020 dosáhly obraty e-shopů rekordních částek. Výzkumu české e-commerce se věnuje společnost Shoptet. Podle ní se obrat českých e-shopů v roce 2020 zvýšil o třetinu oproti roku 2019. V českých e-shopech zákazníci nakoupili v roce 2020 zboží za 217 miliard korun. Asociace pro elektronickou komerci uvádí 196 miliard korun, které Češi utratili v e-shopech. Navýšil se také počet e-shopů, a to dokonce o osm tisíc za jeden rok. E-shopy představovaly 16 % podíl na maloobchodu v roce 2020, což znamená nárust o 3 procentní body oproti předchozímu období.

Na celkovém ročním obratu české e-commerce se podílely tyto produkty:

  • elektronika a bílé zboží 36 %,
  • potřeby pro domácnost a zahradu 20 %,
  • oblečení 13 %.

Ohromného nárustu se dočkal nákup potravin on-line. Meziročně se zvýšil o 42 %.

Cyklista vezoucí zelenou tašku Uber Eats.
Velkého vzestupu se v době pandemie dočkal rozvoz potravin a hotových jídel. 

On-line pojištění

Pandemie urychlila také přechod k on-line sjednávání pojištění a obecně bankovních a finančních služeb. Obava o zdraví a strach z nákazy, omezené možnosti nakupování a uzavření nákupních center kromě vybraných obchodů muselo nutně znamenat i změnu ve způsobu dojednávání pojistných smluv.

Sjednávání některých produktů se výrazně zjednodušilo. Poznat to je i na virtuálních prohlídkách pojistných událostí, hlášení škod nebo likvidaci pojistných událostí.

Podle průzkumu společnosti Raiffeisenbank si více než polovina Čechů sjednává běžný účet online. Pokud finanční instituce nenabízí on-line sjednání běžného účtu, je pro 4 z 10 dotázaných taková instituce zcela mimo hru. 35 % z dotázaných si sjednává online cestovní pojištění a spořící účet 34 %. Nejméně si sjednávají on-line hypotéky, týká se to jen 2 % případů, pak zdravotní pojištění a investice – jen 6 % osob.

Srovnávání nabídek s pojištěním se věnuje 85 % osob. 62 % z nich se i po založení produktu dále stará o jeho výhodnost v čase a srovnává ho s dalšími nabídkami. V tomto směru hrají důležitou roli srovnávače pojištění a zprostředkovatelé pojištění jako je také Centrum pojištění domu Lativ.

Telefonující žena.
Srovnávače pojištění nabízejí přímý kontakt na pojišťovací specialisty, kteří danou problematiku dokonale znají. 

Jaké produkty je možné sjednat on-line?

Které instituce nabízejí přímo na svých webech sjednání pojištění on-line?

Banka / Produkt Pojištění nemovitosti Pojištění domácnosti Pojištění odpovědnosti Životní pojištění Úrazové pojištění
Allianz ano ano ano ne ne
ČPP Pojišťovna ano ano ano ne ne
ČSOB Pojišťovna ano ano ano ne ne
Direct ano ano ano ne ne
Generali Česká pojišťovna ano ano ano ne ne
Kooperativa ano ano ne ano ne
Maxima Pojišťovna ano ano ano ano  ano
Pillow Pojišťovna ne ne ne ano ano
Slavia Pojišťovna ano ano ano ne ano
Uniqua ano ano ano ne ano

Rok 2020 jen ve znamení pandemie?

Po celý rok 2020 zaznívalo z finančních institucí, že i přes světovou pandemii roste objem sjednaného pojistného. Podle České asociace pojišťoven rostl objem pojistného loni o 3,6 %. Předepsané pojistné dosáhlo 141 miliard korun v roce 2020, tedy o 5 miliard více než v roce 2019. Životní pojištění rostlo o 3,1 %, neživotní dokonce o 3,9 %. U neživotního pojištění rostl nejen počet uzavřených smluv, ale i celkový objem pojistného, a to i přesto, že se propadlo cestovní pojištění.

O 5 % se navýšilo pojistné u pojištění odpovědnosti a majetku (pojištění domácnosti a pojištění nemovitosti). Tento růst se dá přisuzovat loňským přírodním katastrofám - tornádu, povodním, krupobití, vichřici. Podle statistik řešily pojišťovny v roce 2020 okolo 83 000 událostí, v roce 2019 jen 10 000 případů, v roce 2018 40 000 událostí.

Rok 2020 představoval mnoho změn napříč ekonomikou. Pojišťovnictví zažilo nárůst. Nedá se však říci, že by příčina byla jen ve strachu o zdraví a snaze pojistit se pro případ nákazy a těžkého průběhu. Svůj podíl měly i přírodní katastrofy. Pokud ještě váháte, jaké pojištění si sjednat v oblasti pojištění majetku a zda pokrývá vše důležité, kontaktujte Centrum pojištění domu Lativ, které vám zprostředkuje vhodné pojištění.

Hodnocení článku